Thursday 15 May 2014

Tutorial Fotografi (Video)

Pengenalan Ringkas Fotografi

Sebelum kita belajar mengendalikan kamera, eloklah kita faham serba sedikit tentang fotografi. Istilah fotografi terbit dari gabungan perkataan photo dan graphy. Menurut sumber-sumber dari internet dan buku fotografi, foto(photo) bermaksud cahaya dan grafi(graphy) bermaksud melukis. Jadi, fotografi bererti “melukis dengan cahaya”.
Perkataan “Photography” berasal dari perkataan Peranchis “photographie” yang didasarkan kepada dua perkataan Greek, photos yang bermaksud cahaya dan “graphos” yang bermaksud gambar atau visual (“representation by means of lines” or “drawing”). Jadi, fotografi adalah “lukisan atau visual yang terhasil daripada rakaman cahaya”. Dua elemen penting di situ adalah “seni visual” dan juga penglibatan “cahaya”.
Fotografi memerlukan cahaya. Oleh itu, seorang jurugambar perlu memiliki pengetahuan dan kemahiran mengawal kemasukan cahaya melalui lensa kamera yang akhirnya akan dirakamkan oleh sensor kamera. Di sini saya sertakan beberapa video-video bagi mempelajari teknik-teknik fotografi dengan lebih mendalam lagi. Mari kita tinjau;

Teknik-teknik Fotografi

 

 
 

No comments:

Post a Comment